Hoe creëer je de ideale ‘klantervaring’​ voor tipgevers bij De Monitor?
nov05

Hoe creëer je de ideale ‘klantervaring’​ voor tipgevers bij De Monitor?

Stel: je signaleert een misstand en je wil die doorgeven aan een nieuwsmedium. Dan stuit je op nogal wat hobbels bij Nederlandse nieuwsmedia. Zo geeft De Volkskrant de lezer als een soort waarschuwing een 200 woorden tellende tip-cursus, heeft Zembla het linkje naar een tipformuliertje onderin de footer verstopt en is het zelfs bij de krant van wakker Nederland nog lastig om contactgegevens te vinden. Bij De Monitor, het onderzoeksjournalistieke platform van KRO-NCRV, proberen we dat anders te doen. De Monitor bestaat nu een jaar of vijf en heeft twee duidelijke pijlers. Alle verhalen zijn gebaseerd op crowdsourcing, komen dus voort uit tips van het publiek. En de journalisten zijn transparant in hun werkproces. Van het begin tot aan eind van een onderzoek publiceren ze wat we weten. Afgelopen jaar namen we als afdeling Innovatie het hele concept nog eens stevig onder de loep om te kijken wat goed ging en wat beter zou kunnen. Dat leverde interessante inzichten en verbeteringen op over de ‘klantervaring’ van tipgevers. Enorme hoeveelheid tipmails Zo gaven sommige mensen die we belden aan dat ze teleurgesteld waren dat ze alleen een autoreply hadden gekregen nadat ze per mail hun tip hadden gestuurd. De mensen die met hun verhaal de uitzending of de site haalden, waren enthousiast. De niet geciteerde tipgevers wat teleurgesteld. De redacteuren, die we ook uitvoerig ondervroegen, gaven aan dat de enorme hoeveelheid tipmails soms nauwelijks te verwerken was. De emaildienst, waarop een redacteur de hele dag de binnengekomen tips moest verspreiden over de juiste collega’s droeg ook weinig bij aan het werkplezier. Hoogste tijd voor een actieplan! Meteen persoonlijk contact met de juiste journalist De oplossing voor beide ‘problemen’ kwam in de vorm van een gepersonaliseerde tipflow op de site, gecombineerd met een custom made redactiesysteem. Het emailadres haalden we van de website, een vrij radicale stap. Aan de voorkant van de site leiden we tipgevers stap voor stap door een aantal vragen heen. Aan welk onderzoek willen ze meewerken, zouden ze meteen documenten kunnen meesturen, dat soort dingen. Aan de achterkant van de site, in het cms, komen de tips direct terecht bij de redacteur die op dat onderwerp zit. Op het moment dat de tip is ingediend, krijgt de tipgever in plaats van een korte autoreply een gepersonaliseerde nieuwsbrief met links naar het betreffende onderzoek en de uitnodiging om nog meer toe te sturen. Elke twee weken een update Vanuit het cms kan de redacteur direct communiceren met de tipgevers. Individueel, maar ook als groep. Elke twee weken stuurt de journalist een nieuwsbrief naar alle tipgevers binnen het onderzoek met de stand van zaken. Zo voelen deze zich permanent...

Read More
De Verwarde Man, mijn eerste virtual reality-project
feb11

De Verwarde Man, mijn eerste virtual reality-project

“Nu kan ik eindelijk mijn dochtertje laten zien hoe het was”, was de eerste, emotionele, reactie van hoofdpersoon Jeroen Zwaal na het zien van het virtual reality verhaal over een van zijn eigen psychoses. Na zes weken gepassioneerd werken om zijn ervaringen zo mooi en indrukwekkend mogelijk in beeld te brengen, waren we allemaal erg blij met zijn woorden. Alles is namelijk gebaseerd op zíjn ervaringen. Je kruipt in zíjn huid bij De Verwarde Man, het eerste VR-project van KRO-NCRV.  We konden ons dus geen mooier compliment voorstellen. Maar waarom kozen we voor zijn verhaal en hoe ziet het eruit op een VR-bril? – Download de cardboard-app voor Android of iOS! – Je leest in nieuwsberichten steeds vaker over ‘Verwarde mensen’. De ene keer gaat het over een man die in een zendmast klimt, de andere keer over een vrouw die een ambulancemedewerker heeft gebeten. Hoe raak je ‘verward’ en hoe kan dat zo uit de hand lopen dat de politie er aan te pas moet komen? Onderzoeksjournalistiek tv-programma De Monitor maakte er artikelen en tv-uitzendingen over, wij als afdeling Digitaal en Innovatie besloten er VR van te maken. Meegesleurd in psychose Zodra je de bril opzet, zit je in de woonkamer en ben je Jeroen, de hoofdpersoon van het verhaal. Je merkt hoe je wordt meegesleurd in een psychose, waarbij je blik op de werkelijkheid volledig vertroebelt. Om een maximale visuele ervaring neer te kunnen zetten, zijn alle ruimtes getekend, met objecten in 2D en 3D. De vormgeving is bewust minimalistisch gehouden, zodat het beeld én het audioverhaal goed in balans blijven. Meerdere interacties Het verhaal speelt zich af in drie verschillende ruimtes: de huiskamer, de keuken en de isoleercel. Om de kijker bij het verhaal te betrekken, zijn er meerdere interacties ingebouwd. De gekleurde objecten, in de verder zwart-wit getekende wereld, vormen telkens de sleutel naar de volgende scene. Door die telkens met de pointer te activeren, doorloop je het hele verhaal in ongeveer 10 minuten. Leuk detail om op te letten: zowel de pianomuziek als de tekening op de celdeur zijn van de hand van Jeroen zelf! Wie werkten er aan De Verwarde Man? Producer/ product owner: Cyril Snijders Art direction: Kevin van Daatselaar Development: Ruud op den Kelder Illustraties: Onur Yilmaz Audio: Esma Linneman Stemacteur: Dion Vincken Audio nabewerking: Erik Spanjers Scenario: Chantal Labree Muziek: Jeroen Zwaal Agile coach: Niek Jansma Facilitator: Daniël Doornink Interviewtje over het project dat Jeroen met mij deed voor zijn werkgever Psychosenet.nl...

Read More
Team Gaza, voetballen tussen de puinhopen
feb08

Team Gaza, voetballen tussen de puinhopen

Op een dag klopten twee journalisten aan bij BNN-VARA en zaten ineens voor mijn neus . Ze hadden een wild idee: een interactieve documentaire maken over een voetbalclub in de Gazastrook. Overstelpend enthousiasme Vragen te over van mijn kant natuurlijk. Is het daar niet gevaarlijk, is daar geen oorlog gaande, kom je daar überhaupt binnen als journalist, wat is het verschil met alles wat ik al heb gezien over de Gazastrook? Op alles kwam een gevat antwoord, en wat bleef hangen was een overstelpend enthousiasme voor een bijzonder goed idee. Ander beeld dan gebruikelijk Ik was overtuigd en minstens zo enthousiast, niet om het minst omdat ik zelf altijd al een keer een interactieve docu op mijn naam wilde zetten. Daarna volgde een lange en stroperige procedure vol omroeppolitiek om budget te krijgen, maar hij kwam er. En mooi dat ie was! Ingetogen, op de huid van de spelers en uitermate boeiend omdat hij een heel ander beeld laat zien van de Gazastrook dan je gewend bent. Supertrots op de Laurens Samson en Frederick Mansell die zich te pleuris hebben gewerkt en bijzonder blij met de interactieve versie die we samen met Digital Natives hebben gebouwd. De tv-documentaire terugkijken kan hier bij de NPO. De...

Read More
De fascinerend grote achtermuur van de Basic Fit in Almere
apr26
Read More
Doorkijkje bij een hek naast een waterplas
feb28
Read More